kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۷۵۹
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۲

 ناآرامی و جنگ در کنیا، نیجر و سودان ده‌ها نفر به خاک و خون کشیده شدند


 
 در پی حمله گروه‌های تروریستی علیه نیروهای نظامی نیجر ۲۰ نفر کشته و ۹ تن زخمی شدند. در سوی دیگر قاره آفریقا، منابع بیمارستانی در پایتخت کنیا از کشته شدن حداقل 10 نفر در اعتراضات به قانون مالیات خبر داده‌اند و کمی آن‌طرف‌تر یعنی در سودان نیز جنگ داخلی، همچنان قربانی می‌گیرد.
شاید به دلیل توجه رسانه‌ها و افکار عمومی جهان به جنگ غزه، ناآرامی‌ها و جنگ‌های خونین در سایر نقاط جهان از جمله آفریقا زیاد به چشم نمی‌آیند. تلویزیون دولتی نیجر همین دیروز بود که به نقل از بیانیه وزارت دفاع این کشور اعلام کرد: در پی حمله مسلحانه گروه‌های تروریستی علیه پایگاه نیروهای نظامی و امنیتی در منطقه تاسیا ۲۰ نظامی و غیرنظامی کشته و ۹ نفر نیز زخمی شدند. در پی این حمله تروریستی دولت نیجر ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد. بنابر این گزارش در این حادثه ده‌ها تروریست نیز کشته شدند و نیروهای زمینی و هوائی ارتش نیجر همچنان در حال انجام عملیات حذف بقیه عناصر تروریستی هستند. گفتنی است، منطقه تیلابری- واقع در «مثلث مرزی» بین نیجر، بورکینافاسو و مالی- سال‌هاست که شاهد حملات خونین گروه‌های تروریستی مرتبط با القاعده، داعش و... بوده است.
اما در طرف دیگر قاره سیاه، شهر «نایروبی» پایتخت کنیا از روز سه‌شنبه صحنه اعتراضات گسترده به قانون جدید مالیات است؛ طوری که معترضان برای دقایقی توانستند وارد ساختمان پارلمان این کشور شوند. به نوشته خبرگزاری رویترز، تا زمان تنظیم این گزارش، 10 نفر در این اعتراضات کشته و ده‌ها تن دیگر در مقابل ساختمان پارلمان به دست پلیس زخمی شده‌اند. شاهدان عینی می‌گویند بخش‌هایی از ساختمان پارلمان دچار آتش‌سوزی شده و پلیس نیز علاوه‌بر شلیک مستقیم گلوله، از گاز اشک‌آور برای پراکنده کردن معترضان استفاده کرده است. به گفته نیروهای امدادی در محوطه پارلمان، حداقل 50 نفر در پی شلیک گلوله یا استنشاق گاز اشک‌آور زخمی شده‌اند. معترضان که اکثرشان را جوانان تشکیل می‌دهند، همچنین همه مردم کنیا را به اعتراضات و اعتصاب عمومی در تمامی استان‌های کنیا دعوت کرده‌اند.
همچنین در طرف دیگر آفریقا، در سودان نیز جنگ داخلی همچنان کشته می‎گیرد. رسانه‌ها از ادامه درگیری بین ارتش و اعضای نیرو‌های پشتیبانی سریع در غرب سودان و کشته و زخمی شدن شماری از مردم خبر دادند. خبرگزاری آناتولی به نقل از منابع محلی گزارش کرد که در جریان درگیری‌های این روزها در غرب سودان 4 نفر کشته و ۱۶ نفر زخمی شدند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کمیته هماهنگی مقاومت در الفاشر در بیانیه‌ای اعلام کرد که تلفات در اردوگاه «ابوشوق» در الفاشر در ایالت دارفور شمالی رخ داده است. کمیته هماهنگی نیرو‌های طرف مقابل را به گلوله‌باران عمدی بیمارستان‌های شهر متهم کرد.